Spring mål for Springsikker Forening i RGF
Indledning
I Ribe gymnastikforening forventes det, at vores instruktører underviser gymnasterne, så de kommer til at stifte bekendtskab med følgende på de forskellige alderstrin inden for springgymnastikken i løbet af den givende sæson.
Forældre/barn
Gymnasterne skal lære at omgås redskaberne i springhallen.
Børnene skal stifte bekendtskab med og udvikle deres motoriske færdigheder i forhold til at: kravle, gå, løbe, trille, hoppe/hinke, balancere, klatre samt se hvor sjovt og udfordrende det er at dyrke gymnastik.
Indlæringen kunne foregå gennem leg og brug af redskaber hvor forældrene aktivt er med til at højne indlæringen.
Puslinge
Gymnasterne skal stifte bekendtskab med:
Lære at få hovedet nedad – stå på hoved
Rulle forlæns og baglæns
Ophop uden tilløb
Fortsætte den motoriske udvikling i forhold til at, kravle, gå, løbe, trille, hoppe/hinke, balancere, klatre samt svinge.
0 kl. Spring
Trampet:
Ophop med tilløb.
Spring over buk – i forskellige udgaver fx gennemspring og tigerspring.
Salto – lukket, hoftebøjet
Bane:
Vejrmølle til gymnastens rigtige side.
Rulle forlæns og baglæns
Behændighed:
Svinge op på hænder
Stå på hovedet selv
Tudsestem
Arbejde med sammensatte sving/ hoppesekvenser
Harehop, samt lignende motoriske udfordrende øvelser på banen.
Lette styrke øvelser
1. kl. Spring
Trampet:
Ophop med tilløb
Forlæns rulle med ½ skrue (til gymnastens rigtige side, OPS!! Alle skruer ikke til samme side.)
Salto – lukket, hoftebøjet, strakt.
Bane:
Forlæns salto
Vejrmøller
Araberspring
Stående flikflak
Behændighed:
Stå på hænder (holde balance)
Håndstand med samlede ben fra hugsiddende.
Lave et indspring på bane og trampet
Arbejde med sammensatte sving/ hoppesekvenser
Lette styrke øvelser
2. kl. Spring
Trampet:
Salto – lukket, hofte, strakt
Salto med ½ skrue (til gymnastens rigtige side)
Bane:
Araber
Flikflak
Kraftspring
Forlæns salto
Behændighed:
Baglæns rulle og få vægt på hænderne
Hovedstand stem
Sving og hoppesekvenser
Smidighed
Kropsspænding
Styrke / styrkelege
3. kl. spring
Trampet:
Salto lukket, hofte, strakt.
Salto med ½ skrue - strakt
Salto med hel skrue
Bane:
Araber – flik
Salto - salto
Kraftspring
Kraft - salto
Stående baglæns salto til grav
Behændighed:
Håndstand
Stem håndstand
Sammensatte sving/ hoppesekvenser
Smidighed
Kropsspænding
Styrke / styrkelege
4. kl. Spring
Trampet:
Salto med hel skrue
Salto med 1½ skrue m.m.
Evt. dobbelt roterende spring
Bane:
Indsprings salto
Araber –flik –baglæns salto
Skrue baglæns
Startsalto – araber- flik
Kraft –salto
Behændighed:
Vejr møller til begge sider.
Håndstand
Håndstand stem
Baglæns rulle til håndstand
Smidighed
Kropsspænding
Styrke / konditionstræning
Mini mix
Bane:
Araber – flik - helskrue baglæns
Salto - araber - flik – baglænder, m.m.
Kraft - salto
Kraft - salto med skruer
Stående forlæns salto
Trampet:
1½ skrue
Dobbelt roterende spring
Behændighed:
Håndstand stem
Baglæns rulle over strakte ben til håndstand
Smidighed
Kropsspænding
Styrke / konditionstræning
Juniormix/ Ungdomsmix:
Bane:
Salto – kraft – salto m.m.
Whipback
Araber – whip – flik - baglænder
Araber – flik - helskrue baglæns m.m.
Dobbeltroterende spring m.m.
Stående baglæns salto
Trampet:
Salto med 1 ½ skrue m.m.
Dobbeltroterende spring
Spring over springbord
Behændighed:
Håndstand stem – i flere variationer
Baglæns rulle over strakte ben til håndstand
Smidighed
Kropsspænding
Styrke / konditionstræning
Når man når op på juniormix alderen, så skulle gymnasten gerne have stiftet bekendtskab med alle grundelementer indenfor springgymnastikken.
Hvis man har en gymnast, som er klar til at arbejde med sværere spring end det klassetrin han/hun er i, så går man videre og ser, hvad næste klassetrin har af udfordringer.
For at gymnasten har nemmere ved at lære salto kraft salto så er det en god ide at lære dem kraft salto før salto kraft, fordi det er nemmere at sætte en salto før kraft end salto efter kraftspringet.
Ligeledes vil gymnasten også have nemmere ved at lære dobbeltroterende spring, hvis de kan lave en 1½ skrue først i trampolinen, da 1½ skruen har givet dem en bedre luftforståelse/fornemmelse.
På banen vil det være en god ide, at lære dem en hel skrue baglæns først før dobbeltroterende, da de får en bedre forståelse for afsættet. |
|
|