Rytme mål for Springsikker Forening RGF
Indledning
I Ribe gymnastikforening forventes det, at vores instruktører underviser gymnasterne, så de kommer til at stifte bekendtskab med rytmegymnastikkens grundsten. De skal arbejde med disse, på de forskellige alderstrin, inden for rytmegymnastikken i løbet af den kommende sæson.
Smidighed kan bruges på alle alderstrin alt efter, hvad instruktøren vurderer. Det kan starte med let udstrækning, og senere blive til let smidighed og til sidste mere avanceret smidighed med et formål. På alle alderstrin er det også vigtigt at arbejde med de pædagogiske færdigheder, såsom køkultur, hvordan man opfører sig i forhold til de andre gymnaster etc.
Forældre/barn (2 -3 år)
Gymnasterne skal lære at omgås redskaberne i springhallen.
Børnene skal stifte bekendtskab med og udvikle deres motoriske færdigheder i forhold til at: kravle, gå, løbe, trille, hoppe/hinke, balancere, klatre samt se hvor sjovt og udfordrende det er at dyrke gymnastik.
Indlæringen kunne foregå gennem leg og brug af redskaber.
Fx
- Alle niveauer à selvom man kan gå skal man stadig ned på maven og på knæ
- Kropsbevidsthed à fx stå på tæer, bøje eller strække led
- Vippe fødder mens man sidder ned
- Hvad kan armene og benene
- Hoved, skulder, knæ og tå
- Høj som hus, bred som vej…
- Simple motoriske færdigheder
- Bold à balance, motorik etc.
Puslinge (4 – 5 år)
Gymnasterne skal stifte bekendtskab med:
Lære at få hovedet nedad – stå på hoved
Rulle forlæns og baglæns
Ophop uden tilløb – for at stifte bekendtskab med spændstighed og fodled
Fortsætte den motoriske udvikling i forhold til at, kravle, gå, løbe, trille, hoppe/hinke, balancere, klatre samt svinge fx alm. rundsving.
- Går fra at have mor og far med, til at være selvstændige
Dance Kids (0. – 2. klasse)
Sidebøjninger
Vrid
Rundsving
Vippe i knæ
Få kendskab til fejesving, få hovedet ned ad
Alm. Hop
Hop/stå på et ben
Gadedrengehop
Sidehop
Sprællemand
Arbejde med fodled i forhold til fleks og stræk siddende på gulvet
Holde takten ved hjælp af instruktørerne
Kunne simple sekvenser ved hjælp af instruktører
Musik hvor takten er tydelig instruktør tæller takter højt
Kende forskel på at være spændt og afspændt
Kende forskel på strakte og bøjede arme
Bevidsthed om, hvad fodled kan strakt og flekset (gøre dig lige så lang, som du er, og lige så krum, som du kan være)
Koordinere arme og ben samtidig
Styrkelege (stafetter)
Konditionslege fx ”Jeg er så glad for min cykel”
3. – 4. klasse rytme
Sidebøjninger med arme
Vægtoverføring – hvordan arbejder vi i benene
Fejesving – kom ned og kigge mellem benene og op igen fodled er ikke med endnu
Stifte bekendtskab med simple udfald
Stifte bekendtskab med gulvarbejde – prøve at have mere af kroppen i gulvet
Små sammensatte hop kordineret med arme og ben
Sprællemand
Krydshop – krydsgang
Hop til bredstående (strakte ben) ikke helt ud, men ud hvor benene ikke er samlet mere
Ben placering parallelle eller bredstående
Hoppe sekvenser med forskellige fodplaceringer
Simple balanceøvelser fx stå på tæer, et ben, stå på hovedet etc.
Huske simple og korte sekvenser selv sekvensen skal passe til musikken, så gymnasterne husker hvad de skal når han synger ”det” i sangen – lærer at lave noget til musikken
Længere sekvenser med lidt hjælp fra instruktører
Instruktør siddende foran
Led- og stillingsfornemmelse hvordan bevæger mine arme og ben sig i forhold til kropsstammen - når armene er ude til siden, så er de ude til siden og ikke oppe eller nede
Stifte bekendtskab med simple isoleringsøvelser - hvad kan mine skuldre
Knæenes placering - instruktør skal være opmærksom på, at knæene nogenlunde følgerne fødderne
Konditionstræning
Stafetter
Grundlæggende styrkeøvelser planke, armstrækkere, mavebøjninger, rygbøjninger
næste gang musikken stopper, er det Peter der skal bestemme, hvad vi skal lave der er hårdt på armene, næste gang er det Lotte osv.
Mini mix
Sidebøjninger i den øverste del af kroppen
Sammensatte svingsekvenser med
- Fejesving (knæenes placering), vægtoverføring, udfald, ulige rundsving, ulige sidesving etc.
Vejrtræning og tyngde
Gulvarbejde bensving
Ulige rundsving og ulige sidesving
Strakte fodled i øvelserne
Bredstående (strakte ben) og parallelle
Hop til bredstående
Ridestilling (bøjede ben)
Stifte bekendtskab med eksplosive afsæt
Spring over gulv - Chassé
Alm. kendte balanceøvelser
Holde takten på anderledes taktarter uden instruktør
Kunne sammenhængende sekvenser uden hjælp fra instruktør
(Stifte bekendtskab med forskellige stilarter)
Strakte arme
Knæenes placering ift. fødderne
Ridestilling
Grundlæggende styrkeøvelser
Styrkesekvenser balle, lår, mave, ryg, etc.
Få pulsen op
Husk vejrtrækning i løb og hop
Udholdenhed
Juniormix
Sidebøjninger
Stifte bekendtskab med off
Ulige rundsving og ulige sidesving
Sammensatte svingsekvenser
Vejrtræning og tyngde - hvor sættes svinget i gang fra
Fejesving vide teknikken bagved
Veksle mellem markerede/blød, førende/svingende sekvenser
Gulvarbejde
Strakte og fleksede fodled forskel på, hvornår fodleddet er flekset og strakt, tydeligt!
Eksplosive afsæt
Spring over gulv chassé, forøvelse til spagat og split
Dyb bredstående ridestilling (knæenes placering)
Drejninger over gulv samt stående - hvor er mit fokus
Alm. kendte og avanceret balanceøvelser
Anderledes taktarter
Fornemme og fortolke musik i egne bevægelser -> flow, funk, vals, sving etc.
Forskellige stilarter
Avanceret musik, hvor det er sværere at høre takterne
Impro
Impulser
Centerspænding
- Isoleringsøvelser fx bodyroll
- Have styr på kropsstammen og kunne finde denne hurtigt
Simple udtryk - glæde, vrede
Øvelsernes energiniveau bevidst om, hvor meget energi de skal ligge i deres øvelser
Isolerede bevægelser brystkasse, håndled, albueled etc.
Trappetræning
Cirkeltræning
Grundlæggende styrkeøvelser
Få pulsen op
Husk vejrtrækning i løb og hop
Udholdenhed
Ungdomsmix
Sidebøjninger
Off
Ulige rundsving og ulige sidesving
Sammensatte svingsekvenser
Vejrtræning og tyngde hvor sættes svinget i gang fra
Fejesving
Veksle mellem markerede/blød, førende/svingende sekvenser
Gulvarbejde
Strakte og fleksede fodled forskel på, hvornår fodleddet er flekset og strakt, tydeligt!
Eksplosive afsæt fx stående split
Spring over gulv chassé, spagat, split, anderledes spring etc.
Ridestilling (knæenes placering)
Flere drejninger stående, hoppende (sammensat i sekvenser)
Alm. kendte og avanceret balanceøvelser
Anderledes taktarter
- 3/4, 5/7, 7/8
- Og-takter
- Valsetakter
Fornemme og fortolke musik i egne bevægelser à flow, funk, vals, sving etc.
Forskellige stilarter
Avanceret musik, hvor det er sværere at høre takterne
Impro
Impulser
Centerspænding
- isoleringsøvelser fx bodyroll ect.
- Have styr på kropsstammen og kunne finde denne hurtigt
Avanceret udtryk genert, forelsket etc.
Øvelsernes energiniveau bevidst om, hvor meget energi, de skal ligge i deres øvelser
Isolerede bevægelser brystkasse, hofte, håndled, albueled etc.
Trappetræning
Cirkeltræning
Grundlæggende styrkeøvelser
Styrkesekvenser
Få pulsen op
Husk vejrtrækning i løb og hop
Udholdenhed
Vi i foreningen vil efterstræbe, at vores gymnaster stifter bekendtskab med forskellige former for motoriske færdigheder, samt styrker deres bevidsthed om kroppens mange facetter. Vi forventer, at vores instruktører gennem kreativitet lærer gymnasterne gymnastikkens grundsten. Det er aldrig for tidligt eller for sent at starte. Vi roser og hjælper hinanden, hvor motivationen ligger i, at ”øvelse gør mester” uanset gymnastens niveau. Gymnasten skal opleve, at det er sjovt at lære noget nyt, samt at træningen giver god energi. Formålet med ovenstående grundsten er, at gymnasten er rustet til, at vi kan udvikle på de små detaljer.
https://docs.google.com/document/d/1YDZEMsDuXcbe8wAz26YxFFOX6OSHljCt95UzJRsxpb8/edit?usp=sharing |